Tack Jianguo Hotel Beijing

Nu är det sista morgonen och den långa resan hem börjar. Att bo på ett bra hotell, som till och med har en lite högre klass än vad som kanske behövs, är riktigt skönt.

Varje morgon har vi "glidit ner" till en frukost där man ledsagas till bords, ständigt städar bord från skräp och rester, fyller på the eller kaffe och bäst av allt så tillagar de omelett på ditt vis.

Vår transport kommer nu om en timme och innan dess så väger vi väskorna några gånger till.

En trevlig kock tillagar omelett, scrambled eggs eller andra äggrätter

Pigga och ständigt hungriga...

Världens största display

Måste bara skriva om denna fantastiska skapelse. Det är inte ett av de underverk som finns men väl den i världens nu största displayer. Den finns som "tak" vid ett shoppingcenter strax ovanför Silk Market och är 200 meter lång och 30 meter bred vilket mäter totalt 6000 kvadrat meter. Den är uppbygga av 14.5 miljoner LED och drar cirka 2 Mega Watt och sitter 25 meter ovanför våra huvuden. Under kvällen pågår ett antal häftiga presentationer med ljud och bildspel där det i princip omöjligt att få en helhetsbild.

väldigt stor display vid shoppingcentret The Place i Beijing.

Regn

Idag var det en morgon överensstämmande enligt prognos - regn. Det gjorde inte oss nämnvärt då bi redan planerat att shoppa på Silk Market och det ligger cirka 100 meter från vårt hotell.

Det var sista dagen och det kända uttrycket "shop until you drop" gällde även oss.

Skoputsmaskiner har jag sett på hotell och på en del offentliga platser men denna skapelse var i alla fall ny för mig. Detta är en maskin som med automatik sätter en påse kring det blöta paraplyet så det går att ta med in. I detta qfall på kvällens restaurang.

Här är vår största favorit och jag tror även köparen på bilden är den största konsumenten av vita kortarmade Tommy Hilfiger skjortor.

Absolut bäst hittills

Just idag kände vi för att äta middag nära vårt hotell och därmed slippa ta taxi eller tunnelbana. Valet blev den restaurang som jag ofta besökt vid andra tillfällen som första anhalt.

Allt såg sig likt ut tills vi kom upp för rulltrappan - men allt var precis omgjort med nytt och fräscht koncept. Lite modernt men samtidigt enkelt och humana priser.

Maten då... heeeelt fantastiskt! Allt från menyboken (ja i Kina har man allt oftare en bildbok med väldigt hög klass på bilder och text) till maten. När vi var klara så var alla skålar å fat tomma. Se själva så inbjudande det ser ut!
Den första maträtten är en klassisk gurkrätt med ingefära, vitlök, chili och sesamolja - denna hade även en annan form och med ättika.

image description

Alla rätter väldigt snyggt arrangerade med finess. Här en med blandade frukter.

Bönor med chili och vitlök är en klassiker - så enkelt och gott.

Kyckling i aprikos och mandelflan.

Medicin med detsamma...

Idag var det mycket besvärligt i en av våra halsar. Det är en hel del avgaser, rök och andra saker som påverkar och ibland blir det för mycket.
Med vår vän Carol på telefon gick det bra att få tolk hjälp så vi hittar bra medicinering - det finns hjälp för nästan vad som helst.
Att kombinera detta med glass är inte heller så dumt.

Sommarpalatset

Sommarpalatset var en rekreationsplats för kejsaren och det finns bl.a. en handgrävd konstgjord sjö. Nu när vi var där fanns det fortfarande vatten i den och båtarna körde för fullt även om vi tyckte det såg lite kallt ut. Varje år töms sjön och den görs ren - snacka om "spik i foten" om man tycker en damm eller pool är jobbigt.

Efter en lång och skön promenad åkte vi till Beijing zoo och fick se Pandorna på utflykt. Vidare besökte vi det enorma akvariet som lever ett undanskymt liv inne i parken - dyrt inträde men värt varenda Yuan.

Utsikt över den för hand konstgjorda sjön - Kunmingsjön.

Denna man är ingen arborist (eller hur det nu stavas) utan det är dags för att skörda persimonfrukterna. Det är högt och relativt klent träd.

Den stora Pandan på Beijing zoo

Vilket stort akvarium - här även en dykare som gör rent.

Manet - röd och giftig

Snart är det jul

Tidigare år har vi varit i Beijing lite senare på året och fått möjlighet att se all den pyntning som de har. Gissa att jag blev glad i morse när jag ser dessa herrar montera årets första belysning...

Nu på kvällen ser jag allt mer belysningar komma igång och det känns att stämningen kommer på plats.

Det går åt en del arbetskraft för de mest enkla saker att göra - och det tar tid, men fint och bra blir det.

Resande kineser

Efter middagen ikväll tog vi taxi till Beijing Central Station. Inte ofta man ser en lång kö för människor att komma in i stationen - de var för att röntga alla väskor. Sedan var det folk precis överallt!
Alla var tvungna att vara i väntrummet tills tåget går då de fick checka in precis som till flyget. Genom fönstret till perrongen ser det spöklikt och tomt ut.

Som en saga

Den Kinesiska muren är inte långt ifrån Beijing centrum. Det tar cirka två timmar med bil och det finns fler platser att besöka - de flesta är turistplatser dit bussar åker. Vi har idag besökt Jinshanling Great Wall där inte jag varit tidigare.
Helt vindstilla och absolut solsken gjorde denna dag fantastisk. Vi kunde nog stannat hela dagen för att bara njuta.
Det bästa var att vi kunde promenera från en plats på muren och gå ner en annan plats - turen tog cirka 3 timmar.
Efteråt åt vi fantastisk lunch hos en kvinna - nyslaktad kyckling, ris, grönsaker, fläskwook å annat. Utanför stod en åsna och lät... allt kändes rätt overkligt.

Vi hjälper till att duka inför en speciell lunch.

Carol och Isabelle sitter och vilar på muren mot Mongoliet.

Lång tid att gå över

På många ställen är det oändligt långa övergångsställen så man är direkt osäker att hinna över. Bilar visar absolut ingen hänsyn utan fotgängare är lägst nederst på skalan.

Denna typ av "grön gubbe" är väldigt bra och den ger fingervisning om jag hinner eller bör stå kvar. 99 sekunder visar denna övergång som mest och jag tog tid en gång - 35 sekunder behövdes i snabb takt.

Familjedag

Godmorgon - nu på en söndag så är det att vakna tidigt på plats i Beijing. Frukost 06.30 för att se solen väcka Himmelens Tempel till liv. Det är en fantastisk klar och fin dag men det blåser kallt, väldigt kallt. Det är väldigt många människor redan på plats och fast vi är relativt tidiga så möter vi många som redan varit och gjort sin morgongymnastik.

Vi valde att ta taxi till den södraingången och vandra genom parken åt "fel håll" så vi ser all från lite ny synvinkel vilket var bra. Vi gick ut från parken på deltar sidan och avslutade med att värma oss på Perl Market en stund innan vi tog taxin till Den Himmelska Fridens Torg - allt kändes som en jättestor familjedag med alla i den kinesiska familjen på plats i de finaste kläder de har. Vi var väldigt unika och valdes vid tre tillfällen som fotomodell...

Nu har vi tagit kaffe med smörgås på Starbucks och skall strax shoppa lite innan middag ikväll.

Solen smyger sig fram och börja värma riktigt skönt.

Efter lite gymnastik samlas vänner och spelar.

Hösten har börjat komma på sina ställen även om mycket är grönt.

Vi erbjöds spela tennis men tackade artigt nej...

Åldern syns inte på denna herre men det var cirka 60+ !

Denna flicka poserade mer än gärna - söt eller hur?

Lite märkligt att se denna reklam på så många ställen i Kina, speciellt i nedgången till tunnelbanan vid den Himmelska Fridens Torg.

Breeeeed TV på torget visar fina bildspel från hela Kina.

Från antikt till nytt

Vi började dagen med taxi till den mycket populära antikmarknaden - en taxifärd som gick väldigt fort. Vi spekulerade om det berodde på att vi satte på oss bilbältena och det var en signal att "nu ska det gå fort". Väl framme så var det full fart på all handel. Isabelle gjorde minst tre inköp till bra priser och alla var nöjda. Det är nu i år ännu större mot tidigare år och nu när det idag dessutom var varmt och sol så blev det en riktig familjedag.

Efter några timmars vandring bland alla människor (inte många turister så här års) letade vi reda på en taxi för att ta oss till IKEA. Jag har massor av bilder men det är så krångligt och tidsödande så dessa nedan får räcka. Vårt besök på IKEA är för oss som svenskar ett riktig nöjespark - fullt av Kineser. Vi har nog aldrig sett ett IKEA hemma så fullt av människor som i Beijing.

Vi kan avklara den första saken och det är att Köttbullarna smakar precis som hemma och nu har vi dessutom ätit dem med pinnar. GOTT!

Noterade att många saker var instruerade vilka vi på IKEA hemma tar som självklart - ta mat först, sallad, bestick, betala och sedan sätta sig. Hur en bricka fungerar fanns det även instruktioner för - likaså hur man skall göra för att duka av.

Flera satt inne bland möbler och kopplade av... Överallt... En familj hade eget fika och hade picknick ;)

Efter en riktigt kul förmiddag och bit in på eftermiddagen tog vi oss till hotellet för lite paus. Kvällen har vi strosat runt och köpt lite Tea samt ätit den hittills bästa middagen.

Vi har idag klarat oss helt på egen hand och det känns bra. I morgon blir det tidig start...

Med en plan så går allt bättre

Tidsomställning och den långa dagen sätter sina spår. Det går inte längre att sova oh då är det bra med iPad och trådlöst nät så jag kan planera den kommande dagens utfärd.

Vårt hotell Jinguao Hotell (har jag stavat på annat sätt tidigare så är detta den rätta stavningen) ligger till synes rätt centralt på kartbilden. Från Panjiayuan marknaden till IKEA så ligger hotellet mitt emellan. Vägvisaren säger cirka 20 med bil vilket vi får se om det stämmer. Carol berättade att taxi blir allt svårare att få tag på då de styrda priserna inte stämmer överens med kostnaderna vilket gör att chaufförer helt enkelt kör bil när det inte är köer.
Tunnelbanan är utmärkt alternativ om man vet vart det ligger och det är billigt - cirka 2 Yuan (2.20kr). Panjiayuan marknaden ligger inte vid en tunnelbana så det får bli taxi.

Det är andra gången jag bor på detta hotell och troligen inte sista för det är riktigt bra på kl sätt. När det är varmt så finns fina rum med egen altan med konstgjord bäck utanför.
Mitt rum ligger så jag ser den stora vägen (dessvärre är det mycket biljud) och det fixas en del med balkongerna... men som du ser är det ingen byggställning som de använder.

En riktigt lång första dag

Resan till Beijing tar med AirChina som åker direkt cirka åtta timmar. Det är ett riktigt stort plan (Boing 777-200) som tog oss dit.
Väl framme mötte Carols släkting oss med bil som tog oss direkt till vårt Hotell - Jinguao som verkligen ligger centralt och bra på många sätt.

Nu var vi egentligen inte hungriga men vad gör det när det är lunchdags och det finns så mycket läckert på bordet.
Vi klämde i oss både kyckling, nötkött, bönor och friterad potatis som du ser på bilden som ett fågelbo. Till avslutning tog vi läckra söta brödbitar som vi doppade i vaniljkräm - mums.
Allt som allt kostade detta för vårt sällskap 240 pengar.

Dotter Silvia är nu precis två år gammal och hon fick presenter av oss som gjorde henne riktigt glad - Silvia tackade faktiskt oss på Svenska!
Den roligaste leksaken var dock ändå en iPad - de ni! :)

Klockan är inte mer än lite eftermiddag så vi skiljdes åt från Carol och Silvia för att bege oss till Silk Market för att köpa kläder så vi har till veckan framför oss. Det var ideligen igenkännande ansikten på alla de ställen vi besökte - det var kul.
Nu är det kväll och vi hann avslutningsvis med ett besök på Pizza Hut... Inga kommentarer!

Nu i morgon lördag siktar vi på en lugn frukost och därefter den stora antikmarknaden, besök på IKEA och sedan promenad på en shopping gata.
Godnatt!

Här sitter vi längst bak på plan CA912 mot Beijing. Helt proppfullt.

Efter snabb incheckning är det dags för lunch. Här är Isabelle och Calle på väg.

Silvia 2år var mycket glad för nya leksaker.

Vår chaufför (Carols mans kusin), Silvia och Carol framför "vår" bil.

En riktig rejäl lunch -ja, vi tömde alla faten och beställde mer!

Shopping var nödvändigt för våra väskor var i princip tomma.

Pizza Hut finns bredvid vårt hotell, vi var törstiga inte så hungriga men lite sugna...

En iPad är bevisligen enkel och rolig.

Seg och trött

Vanliga arbetsdagar eller för all del även helgdagar är i alla fall jag väldigt seg och trött. Nu när jag kommer till Beijing detta år kommer jag besöka Himmelens Tempel tidigt en söndagmorgon. Jag hoppas jag får träffa de, efter alla år jag besökt Himmelens Tempel, välkända personerna.

En välbekant herre som utför sedvanlig Tai Chi i Himmelens Tempel i Beijing.

Denna man har vi i alla år träffat och han nästa upplevs bli allt yngre i sin person. Jag är övertygad att kinesernas gymnastik (Tai Chi) har bidragit till att de verkar må så bra.

En äldre kines strechar efter dagens Tai Chi pass.

Känns inte detta näst intill ouppnårligt - eller hur!?

Kanske dags idag för en promenad på lunchen... vi får se om jag hinner :)